Rapporter
Rapporter innehåller information om uppdrag som genomförts och är klara. I en rapport kan man se alla uppdrag - vad som beställdes, vilka åtgärder som genomfördes, hur lång tid det tog, när det blev klart och vem som genomförde det. Efter alla uppdrag i rapporten summeras tiden ihop för alla uppdrag. Välj projektets namn under Rapporter för att komma till listan med projektets rapporter.
- Id
Rapportens id-nummer med antal uppdrag inom parentes. - Rapporterad
Datum när rapporten genererades. - Betald
Om uppdragen i rapporten är betalda visas betalningsdatum. - Förstoringsglas
Granskar rapporten och visar alla uppdrag i rapporten samt summering av tiden. - Pdf-ikonen
Granskar rapporten i pdf-format, för nedladdning och utskrift.
Man kan också trycka på pdf-ikonen direkt i projektlistan för att komma till rapporterna.
Ändra betalningsdatum
Rapporter ligger ofta till grund för finansieringen av ett projekt. Därför kan man fylla i ett betalningsdatum när en rapport är betald. I projektets status och översikt kan man se hur många timmar av det utförda arbetet som är betalt.
Tryck på ordet Obetald för att skriva ett betalningsdatum på rapportens rad. Om det redan finns ett datum kan man trycka på det för att uppdatera det.
Granska rapport
Tryck på förstoringsglaset i rapportlistan för att granska en rapport. Då ser man alla uppdragen i rapporten samt tidssummeringen.
Med Back går man tillbaka till föregående sida och med Delete report tar man bort rapporten. När man tar bort en rapport avrapporteras alla uppdrag i rapporten. De är fortfarande markerade som klara, men de flyttas tillbaka till uppdragslistan som orapporerade. Om man behöver, så kan man gå tillbaka till uppdragen och ändra i dem för att sedan skapa en ny rapport.
Spara rapport
Tryck på Pdf-ikonen i listan med rapporter för att ladda ned och skriva ut rapporten.
En ny flik öppnas och rapporten kan laddas ned som ett pdf-dokument för utskrift.
Logotypen i pdf-rapporterna
Logotypen laddas upp via Logopicker med fil-namnet pdf_webbplatsnamn.png. Det behöver man bara göra en gång så kommer den med i alla pdf-utskrifter. Webbplatsens namn är det man skrivit in som Site name i Panel > Main > Sites > Site. Man laddar upp logotypen genom att antingen trycka på webbplatsens logotyp (om Show startpage i Panel > Main > Sites > Options är satt till Yes), eller genom att gå till Panel > Main > Sites > Content. Logotypen ska vara en png-, jpg- eller gif-bild. Den anpassar sin höjd automatiskt och man kan behöva korrigera kvalité och proportioner manuellt innan man laddar upp den.
Access till rapporter
Ett projekt kan ha många medarbetare av olika typer och behörigheter. Det kan därför finnas behov av att begränsa access till rapporterna. Begränsningarna är dessa:
- Administratörer (admin, projects_admin)
Har tillgång till alla rapporter. - Projektledare (project_member)
Har tillgång till rapporter i sina egna projekt. - Medarbetare, ansvariga (project_member)
Ser visserligen Rapport-menyn, men nekas access. - Kunder (customer)
Har inte tillgång till Rapporter.