Nya kontakter
Nya kontakter kan skapas på flera sätt. Administratörer kan skapa en genom att trycka på "New contact" under listan med kontakter eller ladda upp och importera kontakter från en CSV- eller Vcard-fil enligt ovan.
Självregistrering
En ny kontakt kan också skapas genom att en besökare registrerar sig själv via Login-sidan. Länken till nyregistrering är medvetet placerad så att den är lite svår att nå. Det är för att undvika för mycket otillbörlig användning som spam och hackerattacker. Gå (som utloggad) till Login-sidan och tryck på länken "Inget/glömt lösenord".
Den här proceduren används normalt för att få ett nytt lösenord till sin e-post. Men under rutan för att få ett nytt lösenord finns en länk: "Inte registrerad?".
Det är även lätt att komma till samma plats genom att ange länken direkt - /login.php?cmd=newuser. Tryck på den och fyll i uppgifterna.
En ny kontakt som registreras på det här sättet får automatiskt de roller som administratören valt i den aktuella webbplatsen i Kontrollpanel -> Main -> Sites -> Site -> Options. Kontakten kommer också att automatiskt ingå i de grupper som angetts på samma plats. Om det finns grupper som är valfria (user defined) kan användaren själv välja vilka av dessa han/hon vill tillhöra, som Rosiro kund och WebMan Partner i exemplet ovan.
Man kan som huvudadministratör lägga in restriktioner i form av tillåtna och otillåtna domännamn i svart- och vitlistor hårdkodade i en konfigurationsfil. Om administratören inte konfigurerat några sådana begränsningar eller om de släpps igenom, registreras kontakten i Contacts. Ett mail med lösenord skickas automatiskt till angiven e-postadress.
Ett annat mail med alla uppgifter skickas samtidigt till administratören så att administratören direkt kan se och eventuellt redigera användarens uppgifter. För att underlätta för adminitratören finns en direkt länk till redigering av den nya kontakten i mailet.

Ny prenumerant
Om det finns en sida med mallen Subscribe kan en användare gå till den och registrera sig som prenumerant på nyhetsbrev. För att hålla det enkelt behöver användaren endast fylla i sitt namn och sin e-postadress. Ett liknande mail skickas då till administratören som via en länk kan kan godkänna eller avvisa användaren.