Optimize

Här finns några enkla saker man kan göra för att optimera webbplatsen för sökmotorer så att man kommer högre upp i deras ranking.

Optimize

  • Site keywords
    Site keywords är en meta-tagg inom head-taggen. Det är en kvarleva från webbens barndom när man kunde skriva en lista med sökord till sökmotorerna för att få träffar. Med åren har detta missbrukats så mycket att sökmotorerna har slutat använda dessa. Här behöver man således inte skriva något alls, men man kan använda dem för andra ändamål.
  • Site description
    När man får en träff på Google kommer en kort beskrivning av sidan upp. Det är en viktig text för rankingen och bör helst vara olika på alla webbsidor på hela webbplatsen. Dels för att Google rankar sidor med bra beskrivningar högt, men också för att besökarna direkt ska förstå vad det handlar om. Liksom med sökord kan man skriva en sådan beskrivning på varje sida, men på de sidor där det inte finns någon används den här övergripande texten istället. Här bör man skriva en text som innehåller en kort information om hela webbplatsens budskap och innehåll. Rekommenderad längd mellan 50 till 160 tecken. 
  • Sitemap XML file
    En sitemap är en innehållsförteckning, en karta, över webbplatsen som underlättar för sökmotorer att indexera webbplatsens sidor. Den har stor betydelse för rankingen. Knappen Generate New Sitemap genererar en fil med en sådan karta i XML-format. Om det redan finns en sitemap visas filens namn med en länk och man kan se dess innehåll genom att trycka på den. Då öppnas ett nytt fönster med XML-filens kod. Filen är välformatterad XML och anpassad för att läsas maskinellt. Ett tryck på Generate New Sitemap-knappen resulterar i att hela webbplatsen analyseras igen och en ny XML-fil åter sparas på servern. XML-filen får den aktuella domänens namn med ändelsen xml. Om domänen är www.webman.se blir filens namn då www.webman.se.xml. När någon sida tillkommer eller tas bort från webbplatsen genereras automatiskt en ny XML-fil, men man kan också trycka här för att göra det. För att sökmotorerna ska hitta den måste man även tala om för dem var den ligger och vad den heter. Det gör man hos sökmotorerna i deras webbgränssnitt.
  • Optimize URL
    Det här är en enkel länk för administratören. Här kan man t ex lägga in länken till Googles sök-konsoll för optimering av webbplatsen så slipper man hålla reda på den på annat håll.

Sociala länkar

Social links

För att komma högre upp på sökmotorernas ranking kan man aktivera och arbeta med sociala medier. Det är en av många saker som sökmotorerna tittar på och har man sådana kommer man högre upp på listan. Men det är inte bara sökmotorer som Google som ser dem. Det är också ett bra sätt att slussa trafiken dit man vill. Här skriver man länkar till relaterade sidor på Twitter, Facebook, Instagram, Linked in, Youtube, Vimeo osv. Dessa länkar blir till ikoner i webbplatsens footer.

🙂